مولانا عبدالرؤف جنگی زهی متولد 1324 هجری شمسی در روستای پسکوه از توابع شهرستان سورانِ سراوان دیده به جهان گشود .

تحصیلات ابتدائی را در مدرسه ابتدائی روستا و تا مقطع چهارم دبستان ادامه داد. در سن یازده سالگی شوق و عطش شدیدی برای یادگیری علوم دینی در خود احساس نمود و علیرغم مخالفت برخی از اقوام جهت تحصیل علوم دینی به مدرسه عین العلوم گشت ( به مدیریت شیخ الحدیث مولانا محمد یوسف حفظه الله ) عزیمت نمود و مدّت دو سال به تحصیلات ابتدائی پرداخت. پس از آن به مدرسه ی سرجو سراوان ( به مدیریت مرحوم مولانا شهداد رحمه الله ) عزیمت نمود و در آنجا یکسال به ادامه ی تحصیل مشغول گردید.


بعد از آن جهت ادامه ی تحصیلات رهسپار ایالت سند پاکستان گردید و وارد مدرسه دارالهدی سکّر ( به مدیریت مولانا فضل الله شهید ) شده و دو سال آنجا اقامت گزیدند و سپس به ایالت پنجاب عزیمت نموده و به مدرسه بستی مولویان ( به مدیریت مولانا شریف الله رحمه الله ) رفته و یکسال درآن مدرسه به تحصیل علوم دینی پرداختند.

بعد از آن به مدرسه دارالعلوم کراچی رفته و در آنجا بمدت یکسال از محضر اساتیدی همچون مفتی محمد تقی عثمانی، مولانا شمس الحق، مولانا علم الدین بلوچ و دیگر بزرگان کسب فیض نمودند. سپس در اولین سال افتتاح جامعه فاروقیه کراچی به جامعه ملحق گشته و یکسال از محضر مولانا سلیم الله خان کسب فیض نمودند و در این مدّت امامت نمازهای یومیه مسجد عثمانیه( همجوار جامعه فاروقیه ) را به دستور مولانا سلیم الله خان نیز برعهده داشتند.

در آخرین سال برای دریافت مدرک فارغ التحصیلی به مدرسه بدر العلوم رحیم یارخان ( به مدیریت شیخ التفسیر مولانا عبدالغنی جاجروی  رحمه الله ) رهسپار گردیدند و آخرین سالتحصیلی را در آنجا و در کلاس دوره حدیث شرکت نموده و از این مرکز علوم دینی فارغ التحصیل گردیدند. سپس به شهر کویته عزیمت نموده و در مدرسه تجوید القرآن مشغول فراگیری علم تجوید بصورت تخصصی از محضر قاری غلام نبی رحمه الله گردینده و از سوی قاری غلام نبی رحمه الله بعنوان ناظم مدرسه منسوب گردیدند که پس از یکسال اقامت در آن مدرسه از دیار علماء رهسپار روستای خویش گردیدند.

از همراهان و همکلاسان مولانا می توان به بزرگانی همچون:

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید (حفظه الله ) – مدیریت محترم دارالعلوم مکی زاهدان

مرحوم مولانا نورمحمد ریگی – بانی مدرسه علوم دینی حمادیه ی جام جم زاهدان *مولانا شهاب الدین شهیدی (مدظله العالی) – صدر المدرسین مدرسه احناف خواف

مولانا محمد گل کرمزهی*مولانا عبدالحمید کرد تمین*مولانا عبدالرب کرد تمندانی*مولانا عبدالواحد مرادزهی

مولانا نورالله فرقانی*مولانا عبدالروف هراتی* مولانا خدارحم رودینی  اشاره نمود.